Kom uit je ComfortZone

05-10-2012

Ook na ruim 25 jaar lesgeven leer ik iedere keer weer wat nieuws van mijn deelnemers. En ik hoop oprecht dat iedere deelnemer telkens ook door mij met iets nieuws naar huis gaat na mijn les.

Half werk geeft half resultaat
Intrigerend vind ik het om te zien hoe bewegingen worden uitgevoerd. Qua houding, maar ook qua intensiteit. Zo kom je eens in de zoveel tijd een deelnemer tegen die de bewegingen half uitvoert en dan vervolgens aangeeft dat ze de les niet zwaar genoeg vond. Het is hen niet helder hoe ze zelf invloed kunnen uitoefenen op de intensiteit van de les.
Wellicht komt het door mijn ballet-dans achtergrond, wellicht door mijn mentaliteit… oké dan, het zal beide zijn.
Ik wil dat mensen zichzelf altijd afvragen tijdens een training wat ze aan het doen zijn.
Wanneer je komt voor een workout, dan zijn er verschillende mogelijkheden:
1. je komt puur voor the fun, maakt niet uit wat en hoe je het doet in je eigen opinie, als je er maar even uit bent
2. je komt voor the fun èn voor je sportieve/fysieke ontwikkeling
3. je komt voor de sportieve/fysieke ontwikkeling

Body – Mind- Spirit is praktisch.
Allemaal prima. Toch creëer ik bij deze een nr. 4: je komt voor the fun, je fysieke ontwikkeling èn voor je geestelijke ontwikkeling.

Think about it. Als je op die manier gaat trainen, haal je veel meer uit je misschien inmiddels routine- matige workouts. Je creëert plezier in het uitdagen van jezelf, verbeteren van je houding en prestatie en ziet in dat dit je ook nog helpt tijdens je dagelijks leven. Dat je lichaam daarbij ook nog steeds beter in shape komt is mooi meegenomen.

Doe niet klakkeloos na wat de instructeur doet. Voel van binnenuit waarmee je bezig bent, vind manieren om wellicht net dat stapje verder te gaan, qua uitvoering, intensiteit en wellbeing. Weet echter ook wanneer het zaak is om juist minder te doen of iets anders.

Doe op jouw niveau wat mogelijk is. (ken je je eigen niveau? ;-))
Dit is bijvoorbeeld één van de redenen dat de bodyshapers van één van mijn lessen, zijn afgestapt van 1 kilo gewichten, maar net even voor een wat zwaarder gewicht kiezen. Uiteraard staat een perfect gecontroleerde uitvoering voorop. Laat dat helder zijn…. en daarvoor heb je niet eens gewicht nodig. Maar als je die perfecte uitvoering al hebt, waarom zou je dan niet net een extra herhaling maken, een kleine variatie toepassen of voor een zwaardere uitvoering gaan?

Pas de meer-minder-anders principes ook toe in je dagelijks leven
Vaak kun je meer dan je denkt dat je kunt, zowel kwantitatief als kwalitatief. Op een ander moment is het juist belangrijk om minder te doen en een stapje terug te gaan. Wanneer je jezelf goed kent en kunt luisteren naar je lichaam en geest dan kun je hierin een balans vinden.

Van de week vroeg ik iemand tijdens de Pilates les om eens een net andere en meer uitdagende houding aan te nemen. Er verscheen een enorme Smile met de letterlijke opmerking: “ooh, ik dacht altijd dat ik dit niet kon en nu kan ik het wel.”

That…. makes me Smile.

Verbaas jezelf eens!


Gladys D.